Kiedy Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia? Czy w postępowania krajowych Ustawodawca przewidział dodatkową przesłankę korzystania z tego trybu? Odpowiedzi na powyższe pytania udziela nasz trener Arkadiusz Juszczyk, porównując aktualną ustawę Pzp z przepisami z 2004 roku.
Zaproszenie do negocjacji bez ogłoszenia może stanowić nagrodę w konkursie, w którym przewidziano zaproszenie do negocjacji co najmniej dwóch autorów wybranych prac konkursowych.
Negocjacje bez ogłoszenia mogą być stosowane w przypadku nabywania dostaw obejmujących rzeczy wytwarzane wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych, naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji masowej, służącej osiągnięciu rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju - są to zamówienia, które nie są wykorzystywane w celach komercyjnych.
Można zastosować tryb negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie podstawowym nie złożono żadnej oferty albo wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lub 5, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione. Ustawodawca w stosunku do trybu negocjacji bez ogłoszenia w postępowaniach unijnych rozszerzył zakres przesłanki w stosunku do art. 209 ust. 1 pkt 1 PZP, w ten sposób, iż każde odrzucenie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP daje podstawy do zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia. Zastosowanie trybu negocjacji bez ogłoszenia jest możliwe także w przypadku odrzucenia wszystkich ofert na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 PZP. Przez warunki zamówienia należy rozumieć warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia także ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia, niewynikającą z przyczyn leżących po jego stronie, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów określonych dla trybu podstawowego. Pilna potrzeba nie jest następstwem zaniechań po stronie zamawiającego a nieprzewidywalność musi mieć charakter obiektywny. Aby uzasadnić zastosowanie negocjacji bez ogłoszenia na podstawie niniejszej przesłanki, zamawiający musi udowodnić, że przeprowadzenie wymienionych procedur konkurencyjnych mogłoby spowodować negatywne konsekwencje. Ponadto zamawiający musi wykazać, że nie jest w stanie w konkretnym terminie zrealizować danej potrzeby stosując tryb podstawowy.
Ustawodawca w ustawie PZP z 2019 r. przewidział dodatkową przesłankę korzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia, wyłącznie w postępowaniach krajowych, po odstąpieniu zamawiającego od umowy o zamówienie publiczne w zakresie robót budowlanych z przyczyn leżących po stornie wykonawcy. To zamawiający musi odstąpić od umowy, aby mógł zastosować tryb negocjacji bez ogłoszenia i tym samym dokończyć roboty budowlane. Zamawiający odstępuje od umowy z winy wykonawcy, jak również z przyczyn leżących po stronie wykonawcy z tytułu których odpowiada on za realizację umowy na zasadzie ryzyka. Odstąpienie musi nastąpić w okresie 3 lat od zawarcia umowy na roboty budowlane. Zamawiający zaprasza do negocjacji, w terminie 3 miesięcy od dnia odstąpienia od umowy w sprawie zamówienia publicznego, co najmniej tych wykonawców, którzy złożyli oferty we wcześniejszym postępowaniu za wyjątkiem wykonawcy, z którym została zawarta umowa, od której zamawiający odstąpił.
21.12.2021
Piotr Pieprzyca
29.11.2021
Martyna Lubieniecka
17.11.2021
Grzegorz Soluch
Zapisz się do newslettera i zagwarantuj sobie dostęp do najnowszych informacji i promocyjnych ofert
Trwa ładowanie...
Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej