PZPGO PZPGO
Brak wyników.
Trwa wyszukiwanie...
17.01.2022
Agnieszka Szulakowska

Agnieszka Szulakowska

Roczne sprawozdanie o zamówieniach publicznych - porównanie obowiązujących przepisów Pzp z przepisami Pzp z 2004 roku

Jak zmieniły się przepisy dotyczące składania rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w stosunku do ustawy z 2004 roku? W oparciu o które rozporządzenie zamawiający są zobowiązani do sporządzenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku postępowań o udzielenie zamówienia oraz postępowań o zawarcie umowy ramowej wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r.? Z jakich części składa się sprawozdanie? Na te i inne pytania odpowiada nasza trenerka Agnieszka Szulakowska.

Ustawodawca wskazał w art. 82 ust. 1 i 2 pzp z 2019, że zamawiający są zobowiązani do sporządzenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach (dalej: sprawozdanie) i przekazania go Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych w terminie do 1 marca każdego roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie. Obowiązek ten dotyczy wszystkich zamawiających, tj. zamawiających publicznych, zamawiających sektorowych, zamawiających udzielających zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa oraz zamawiających subsydiowanych. Z treści przepisu wynika, że obowiązek sprawozdawczy dotyczy wyłącznie udzielonych zamówień. Zatem zgodnie z art. 7 pkt 25 pzp z 2019, przez udzielenie zamówienia rozumie się zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego. Ponadto ustawodawca w art. 7 pkt 32 pzp z 2019 zdefiniował pojęcie „zamówienia”, w myśl którego zamówieniem jest każda umowa odpłatna zawierana między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług.

Art. 98

Art. 82

Obowiązek sprawozdawczy

1. Zamawiający sporządza roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach, zwane dalej „sprawozdaniem”.

Obowiązek sprawozdawczy

1. Zamawiający sporządza roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach, zwane dalej ,,sprawozdaniem'', w tym o zamówieniach wyłączonych na podstawie niniejszego działu rozdziału 1 oddziału 2, zamówieniach klasycznych, których wartość jest mniejsza niż 130 000 złotych, a także o zamówieniach sektorowych oraz zamówieniach w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, których wartość jest mniejsza niż progi unijne.

Termin na złożenie sprawozdania

2. Sprawozdanie zamawiający przekazuje Prezesowi Urzędu w terminie do dnia 1 marca każdego roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie.

Termin na złożenie sprawozdania

2. Sprawozdanie zamawiający przekazuje Prezesowi Urzędu w terminie do dnia 1 marca każdego roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie.

 

Możliwość korekty sprawozdania

Brak regulacji

Możliwość korekty sprawozdania

3. Zamawiający może skorygować sprawozdanie, jeżeli stwierdzi, że zawarte w nim informacje są nieaktualne lub niepoprawne.

Uprawnienie dla ministra właściwego do spraw gospodarki

4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, zakres informacji zawartych w sprawozdaniu, jego wzór oraz sposób przekazywania, mając na względzie wymagania dotyczące treści sprawozdania przekazywanego Komisji Europejskiej oraz potrzebę zapewnienia aktualnych informacji w celu monitorowania systemu zamówień publicznych, a także zasadność wykorzystania środków komunikacji elektronicznej.

Uprawnienie dla ministra właściwego do spraw gospodarki

 4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, zakres informacji zawartych w sprawozdaniu, jego wzór, sposób przekazywania oraz sposób i tryb jego korygowania, mając na względzie wymagania dotyczące treści sprawozdania przekazywanego Komisji Europejskiej oraz potrzebę zapewnienia prawidłowych i aktualnych informacji, w celu monitorowania systemu zamówień, a także zasadność wykorzystania środków komunikacji elektronicznej.

Sprawozdanie sporządza się według jednego wspólnego wzoru, w którym zgodnie z art. 82 ust. 1 pzp z 2019 zamieszcza się informację o;

  1. zamówieniach, które były udzielane na podstawie pzp, tj. które zostały udzielone w każdym reżimie i o wartości przekraczającej dolny próg obowiązywania pzp, z podziałem na zamówienia o wartościach mniejszych niż progi unijne oraz zamówienia o wartościach równych lub przekraczających progi unijne,

  2. zamówieniach wyłączonych z obowiązku stosowania przepisów ustawy pzp na podstawie art. 9-14 pzp,

  3. zamówieniach klasycznych, których wartość jest mniejsza niż 130 000 złotych,

  4. zamówieniach sektorowych oraz zamówieniach w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, których wartość jest mniejsza niż progi unijne.

Sprawozdanie powinno obejmować okres roku kalendarzowego – bez względu na obowiązujący u zamawiającego okres obrachunkowy – tj. od 1 stycznia do 31 grudnia roku sprawozdawczego.

Zakres informacji zawartych w sprawozdaniu, jego wzór, sposób przekazywania oraz sposób i tryb jego korygowania został określony w odpowiednim rozporządzeniu ministra właściwego do spraw gospodarki (art. 82 ust. 4 pzp z 2019). Z treści tego przepisu wynika również, że przedmiotowe rozporządzenie musi uwzględniać wymagania dotyczące treści sprawozdania przekazywanego Komisji Europejskiej oraz potrzebę zapewnienia prawidłowych i aktualnych informacji, w celu monitorowania systemu zamówień, a także zasadność wykorzystania środków komunikacji elektronicznej.

Rozporządzenie

W Dzienniku Ustaw RP zostało ogłoszone nowe rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie zakresu informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru, sposobu przekazywania oraz sposobu i trybu jego korygowania (Dz. U. poz. 2463) (dalej: Rozporządzenie), które stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 82 ust. 4 pzp z 2019 i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r., zastępując dotychczas obowiązujące  rozporządzenie.

Wymagania dotyczące zakresu przekazywanych informacji zgodnie z Rozporządzeniem są w dużej mierze  tożsame z zakresem informacji składanych obecnie, a sam wzór sprawozdania jest zbliżony do wzoru określonego w dotychczas obowiązujących przepisach. Z treści § 2 Rozporządzania wynika, że zamawiający zobowiązani są przekazać sprawozdanie Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych przy użyciu formularza umieszczonego i udostępnionego na stronach portalu internetowego Urzędu Zamówień Publicznych, zgodnego ze wzorem sprawozdania, o którym mowa w § 1 ust. 2 Rozporządzenia. Treść sprawozdania została podzielona na części, w zależności od tego, jakiej wartości udzielano zamówień i jaki zamawiający tego dokonywał.

Części sprawozdania:

Część I - Zamawiający (część ogólna sprawozdania),

Część II - Zamówienia klasyczne o wartości mniejszej niż progi unijne,

Część III - Zamówienia o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, z wyłączeniem zamówień na usługi społeczne i inne szczególne,

Część IV - Postępowania o udzielenie zamówienia, do których stosuje się przepisy pzp, w których wystąpił konflikt interesów lub w których wykonawcy zawarli porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji,

Część V - Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi,

Część VI - Zamówienia, do których stosuje się przepisy pzp, uwzględniające aspekty społeczne,

Część VII - Zamówienia, do których stosuje się przepisy pzp, uwzględniające aspekty środowiskowe lub innowacyjne,

Część VIII - Zamówienia udzielone z wyłączeniem stosowania przepisów pzp (Nie dotyczy odpowiednio: zamówień klasycznych, których wartość jest mniejsza niż kwota 130 000 złotych oraz zamówień sektorowych i zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, których wartość jest mniejsza niż progi unijne); W przypadku tych zamówień, podobnie jak dotychczas, w sprawozdaniu nie wymaga się podawania informacji w odniesieniu do niektórych zamówień objętych wyłączeniem stosowania pzp, np. dotyczące art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2, a także art. 11 ust. 2 pkt 1 i ust. 5 pkt 10−14 pzp.

Część IX - Zamówienia klasyczne o wartości mniejszej niż 130 000 złotych oraz zamówienia sektorowe i zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, o wartości mniejszej niż progi unijne (Dotyczy zamówień nieujętych w innych sekcjach sprawozdania).

 

Uwaga! Zamówienia ujęte w jednej sekcji mogą znaleźć się również w innych sekcjach sprawozdania.

Z analizy treści Rozporządzenia wynika, że część wprowadzonych zmian jest związana z koniecznością dostosowania treści sprawozdania do zmian merytorycznych i siatki pojęciowej uwzględniające zmiany wprowadzone przez pzp z 2019, np. obowiązek przedstawienia w sprawozdaniu informacji dotyczących zamówień klasycznych, których wartość jest mniejsza niż 130 000 złotych. Będzie się ona odnosiła, podobnie jak na gruncie dotychczas obowiązujących przepisów, do łącznej wartości udzielonych zamówień bez podatku od towarów i usług, zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 10 Rozporządzenia. Wprowadzenie tej zmiany do wzoru sprawozdania wynika z ustanowienia stałego progu stosowania pzp wyrażonego w złotych, uniezależnionego od kursu euro, wskazanego w art. 2 ust. 1 pkt 1 pzp z 2019. Kolejna zmiana spowodowana jest wprowadzeniem całkowicie nowej procedury udzielania zamówień klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne, która ustanawia tryb podstawowy udzielania zamówień publicznych, uregulowany w pzp jako tryb podstawowy w trzech wariantach postępowania polegających na braku możliwości negocjacji, możliwości negocjacji i obowiązkowych negocjacjach (art. 275 pzp z 2019), zachowując jednocześnie możliwość stosowania partnerstwa innowacyjnego (art. 297-299 pzp z 2019) oraz dwóch trybów niekonkurencyjnych tj. negocjacji bez ogłoszenia (art. 300-303 pzp z 2019) oraz zamówienia z wolnej ręki (art. 304-306 pzp z 2019).

Ze wzoru sprawozdania wynika, że zamawiający będą zobowiązani w odniesieniu do:

wskazać informacje o liczbie części, w których udzielono zamówienia, jeżeli w ramach jednego postępowania zamawiający dopuścił składanie ofert częściowych. Ponadto w Rozporządzeniu uzupełniono zakres informacji przedstawianej odnośnie do liczby składanych ofert i udzielonych zamówień przez wykonawców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), uwzględniając w tym katalogu również wykonawców będących mikroprzedsiębiorcami, w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162).

Jak wynika z analizy treści Rozporządzenia, jak również z uzasadnienia do tego projektu, w rozporządzeniu zrezygnowano z obowiązku podawania w sprawozdaniu informacji na temat:

  1. zamówień udzielonych wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia;

  2. liczby podwykonawców, którym wykonawca zamierza powierzyć wykonanie części zamówienia;

  3. liczby ofert złożonych przez wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej;

  4. liczby ofert złożonych przez wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej, zamówieniach udzielonych wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia;

  5. uzasadnienia zastosowania trybu: negocjacji z ogłoszeniem lub dialogu konkurencyjnego (w odniesieniu do zamówień klasycznych), oraz negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki – o wartości równej lub przekraczającej progi unijne;

  6. fakcie unieważnienia postępowania, w którym uwzględniono aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne.

Korekta sprawozdania

W art. 82 ust. 3 pzp z 2019 wprowadzono nowy przepis pozwalający na dokonywanie korekt do corocznych sprawozdań zamawiających przesyłanych do UZP. Korekta sprawozdania polega na:

danych w sekcji sprawozdania, w której zamawiający stwierdził, że zawiera ona nieaktualne lub niepoprawne dane.

Z treści § 3 ust. 1 Rozporządzenia wynika, że zamawiający, niezwłocznie po stwierdzeniu, że informacje zawarte w sprawozdaniu są nieaktualne lub niepoprawne, dokonuje korekty sprawozdania i przekazuje ją Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych przy użyciu formularza, o którym mowa w § 2 Rozporządzenia.

Regulacje przejściowe

W związku ze zmianą jaka się dokonała na przełomie lat 2020 i 2021, wynikającą z przejścia z regulacji pzp z 2004 na przepisy pzp z 2019, sprawozdanie o zamówieniach udzielonych w 2021 r., na podstawie pzp z 2004, zamawiający będą zobowiązani złożyć w oparciu o rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 15 grudnia 2016 r. Natomiast, sprawozdanie o zamówieniach udzielonych w 2021 r., ale na podstawie pzp z 2019, niezależnie od tego, czy zamówienie będzie udzielone jeszcze przed wejściem w życie Projektu rozporządzenia, czy już po jego wejściu w życie – zamawiający będą zobowiązani złożyć w oparciu o Rozporządzenie.

[[[§ 4 Rozporządzenia

1. W przypadku postępowań o udzielenie zamówienia oraz postępowań o zawarcie umowy ramowej wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. do sporządzenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach stosuje się przepisy dotychczasowe.

2. W przypadku postępowań o udzielenie zamówienia oraz postępowań o zawarcie umowy ramowej wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., lecz przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, które:

1)     zostały zakończone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia,

2)     nie zostały zakończone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia

- do sporządzenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia.]]]

Czytaj też

21.12.2021

Wstępne konsultacje rynkowe a wykluczenie wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia

Piotr Pieprzyca

29.11.2021

Podstawy wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu

Martyna Lubieniecka

17.11.2021

Czas trwania umowy w sprawie zamówienia publicznego – co trzeba o nim wiedzieć

Grzegorz Soluch

Trwa ładowanie...

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej