PZPGO PZPGO
Brak wyników.
Trwa wyszukiwanie...
09.12.2021
Arkadiusz Juszczyk

Arkadiusz Juszczyk

Wyjaśnienia dotyczące rażąco niskiej ceny - porównanie obowiązujących przepisów Pzp z przepisami Pzp z 2004 roku.

Kiedy możemy mówić o rażąco niskiej cenie? Które regulacje zostały doprecyzowane w ustawie z 2019 roku? Jakie są nowe obowiązki zamawiającego i kiedy oferta wykonawcy zawierająca rażąco niską cenę podlega odrzuceniu? Rozmawiamy z trenerem PZPgo Arkadiuszem Juszczykiem, który sprawdza, jak zmieniły się przepisy PZP w 2019 roku w stosunku do ustawy z roku 2004.

W PZP z 2019 r. instytucja rażąco niskiej ceny została uregulowana podobnie do regulacji z PZP z 2004 r. natomiast głównie doprecyzowano dotychczas obowiązujące przepisy.

Zgodnie z art. 224 ust. 1 PZP jeżeli zaoferowana cena, koszt lub ich istotne części składowe wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych.

Ustawodawca nie zdefiniował również w PZP z 2019 r. pojęcia rażąco niskiej ceny, które w świetle dotychczasowego orzecznictwa nie straciło na aktualności. Rażąco niska cena to cena niewiarygodna, nierealna, odbiegająca od cen rynkowych.

W PZP z 2019 r. „…wezwanie do złożenia wyjaśnień może dotyczyć również istotnych części składowych ceny lub kosztu. Pojęcie „istotnej części składowej ceny lub kosztu” należy rozumieć jako część, która w znacznym stopniu, bardziej niż pozostałe składniki, przyczynia się do powstawania kosztów po stronie wykonawcy (…). W odróżnieniu od ceny całkowitej nie ma jednak zastosowania przepis o 30-procentowej różnicy od takich wartości w ofertach innych wykonawców” (komentarz UZP do PZP).

W nowej regulacji doprecyzowano, iż należy brać pod uwagę średnią arytmetyczną cen wszystkich ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 PZP. W związku z powyższym zamawiający nie będzie brał pod uwagę ofert odrzuconych z powodu złożenia po terminie składania ofert oraz zawierających błędy w obliczeniu ceny lub kosztu.

Przepis art. 224 ust. 3 PZP zawiera przykładowy i otwarty katalog czynników wpływających na wysokość ceny lub kosztu, które muszą zostać uwzględnione przez zamawiającego w wezwaniu do złożenia wyjaśnień, jak również w wyjaśnieniach wykonawcy. W ramach katalogu w pkt 1 dodano nową pozycję – zarządzanie procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy. Przepis ten oparty jest na art. 69 ust. 2 lit. a dyrektywy 2014/24/UE, w którym jest mowa o ekonomiczności procesu produkcyjnego, świadczonych usług lub danej metody budowy. Zarządzanie procesem produkcji może polegać na wykorzystaniu efektu skali, automatyzacji, stworzeniu systemu zarządzania ekologicznego, wdrożeniu nowej technologii przyczyniającej się do usprawnienia procesu wytwarzania takich samych towarów, zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pozostało 60% artykułu

Pełna treść dostępna tylko dla abonentów PZPgo

Abonament PZPgo daje Ci dostęp do wszystkich naszych kursów i wideoszkoleń – to aż 25 godzin nagrań!

Dodatkowo zyskujesz pełny dostęp do Strefy Wiedzy, a w niej:

  • dziesiątki merytorycznych artykułów przygotowanych przez naszych trenerów,
  • porównania aktualnych przepisów PZP z przepisami ustawy z 2004 r.,
  • rozbudowaną sesję Q&A z filtrami tematycznymi.

Czytaj też

21.12.2021

Wstępne konsultacje rynkowe a wykluczenie wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia

Piotr Pieprzyca

29.11.2021

Podstawy wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu

Martyna Lubieniecka

17.11.2021

Czas trwania umowy w sprawie zamówienia publicznego – co trzeba o nim wiedzieć

Grzegorz Soluch

Trwa ładowanie...

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej