PZPGO PZPGO
Brak wyników.
Trwa wyszukiwanie...
01.10.2020
Iwona Ziarniak

Iwona Ziarniak

Forma komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego – wszystko co powinieneś o tym wiedzieć

Jak powinna być prowadzona komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego? Co w praktyce oznacza obowiązek komunikacji przy użyciu środków komunikacji elektronicznej? Czy zmiany te dla wykonawców mogą wiązać się z jakimiś utrudnieniami? O elektronizacji zamówień publicznych rozmawiamy z Iwoną Ziarniak, Członkiem zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych, szkoleniowcem i wykładowcą, autorką i redaktorką publikacji branżowych.

PZPgo: Zacznijmy od definicji pisemności i tego jak powinna być prowadzona komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Iwona Ziarniak: Ustawa Prawo zamówień publicznych (ustawa PZP) definiuje pojęcie pisemności. Przez „pisemność” w odniesieniu do komunikacji pomiędzy zamawiającym i wykonawcami w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego należy rozumieć sposób wyrażenia informacji przy użyciu wyrazów, cyfr lub innych znaków pisarskich, które można odczytać i powielić. Użycie wyrazów, cyfr lub innych znaków pisarskich wskazuje, iż komunikacja musi być prowadzona w postaci tekstowej, eliminując tym samym komunikaty dźwiękowe lub wizualne. Wyrazy, cyfry lub inne znaki pisarskie w danej informacji mają być uzewnętrznione w widzialnej postaci, tak, aby można je było odczytać oraz wyrażone w taki sposób, aby była możliwość ich kopiowania. Zatem mają mieć postać papierową lub elektroniczną.

Definicję „pisemności” należy odróżnić od dobrze nam znanej formy pisemnej, o której mowa w kodeksie cywilnym, a która to do swojej ważności wymaga własnoręcznego podpisu obejmującego treść złożonego oświadczenia bądź też zachowanie elektronicznej formy czynności prawnej. Na gruncie ustawy PZP dokument pisemny nie musi być opatrzony własnoręcznym podpisem obejmującym treść oświadczenia. Z wyłączeniem wyjątków wynikających z Ustawy PZP, oświadczenia składane przy pomocy poczty elektronicznej będą w pełni skuteczne.

 

A czy ustawodawca dopuścił jakąś inną formę komunikacji?

W ustawie PZP mamy dopuszczoną komunikację ustną, ale tylko w toku negocjacji lub dialogu oraz w odniesieniu tylko do informacji, które nie są istotne, w szczególności nie dotyczą ogłoszenia o zamówieniu lub dokumentów zamówienia, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub konkursie, potwierdzenia zainteresowania, ofert lub prac konkursowych. Jeśli zamawiający korzysta z tej formy komunikowania, zobowiązany jest udokumentować jej treść.  Nie możemy zapominać o formie pisemnej przewidzianej np. dla oświadczeń, o których mowa w art. 56 Ustawy PZP.

Nowa ustawa PZP wprowadza obowiązek komunikacji zamawiającego z wykonawcami wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Co dokładnie oznaczają tutaj środki komunikacji elektronicznej?

Pozostało 75% artykułu

Pełna treść dostępna tylko dla abonentów PZPgo

Abonament PZPgo daje Ci dostęp do wszystkich naszych kursów i wideoszkoleń – to aż 25 godzin nagrań!

Dodatkowo zyskujesz pełny dostęp do Strefy Wiedzy, a w niej:

  • dziesiątki merytorycznych artykułów przygotowanych przez naszych trenerów,
  • porównania aktualnych przepisów PZP z przepisami ustawy z 2004 r.,
  • rozbudowaną sesję Q&A z filtrami tematycznymi.

Czytaj też

21.12.2021

Wstępne konsultacje rynkowe a wykluczenie wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia

Piotr Pieprzyca

29.11.2021

Podstawy wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu

Martyna Lubieniecka

17.11.2021

Czas trwania umowy w sprawie zamówienia publicznego – co trzeba o nim wiedzieć

Grzegorz Soluch

Trwa ładowanie...

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej