Jak zamawiający powinien przygotować się do zawarcia umowy o zamówienie publiczne? O jakich formalnościach oraz dokumentach powinien pamiętać? Rozmawiamy z Grzegorzem Soluchem, prawnikiem, wykładowcą, specjalistą z zakresu zamówień publicznych.
Grzegorz Soluch: Na początku chciałbym przypomnieć, że umowy w sprawach zamówień publicznych są także umowami cywilnoprawnymi. Do takich umów stosuje się przepisy kodeksu cywilnego, co wynika jednoznacznie z art. 8 ust. 1 nowej ustawy Prawo zamówień publicznych. Zgodnie ze wspomnianym przepisem, do umów w sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej. Powyższe oznacza, że jeżeli jakieś kwestie nie zostały inaczej uregulowane w Prawie zamówień publicznych, zastosowanie znajdują przepisy kodeksu cywilnego.
Wracając do pytania, specyfika umów w sprawach zamówień publicznych wynika przede wszystkim z faktu, iż w większości przypadków mamy do czynienia z zamawiającymi będącymi jednostkami sektora finansów publicznych, wydatkującymi środki publiczne. To powoduje, że zamawiający konstruują umowy, mając na uwadze interes publiczny, którego są strażnikiem.
Wspomniana specyfika umów zamówieniowych wynika także z tego, że przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych zawierają szereg rozwiązań, które wyłączają kodeksową swobodę stron w formułowaniu postanowień umownych.
21.12.2021
Piotr Pieprzyca
29.11.2021
Martyna Lubieniecka
17.11.2021
Grzegorz Soluch
Zapisz się do newslettera i zagwarantuj sobie dostęp do najnowszych informacji i promocyjnych ofert
Trwa ładowanie...
Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej