Przetarg nieograniczony to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Jakie zmiany w zakresie tego trybu wprowadza nowa ustawa Prawo zamówień publicznych? Na co powinni być przygotowani zamawiający oraz wykonawcy? Rozmawiamy z Krzysztofem Zedlewskim, radcą prawnym, doświadczonym praktykiem i cenionym wykładowcą akademickim.
Krzysztof Zedlewski: Zasadniczo cała nowa ustawa Prawo zamówień publicznych to duża zmiana dla systemu prawnego zamówień, bo zmienia się podejście do stosowania Prawa zamówień publicznych przez zamawiających; co za tym idzie, wykonawcy będą musieli się „przyzwyczaić” do nowych rozwiązań stosowanych przez zamawiających.
W przypadku przetargu nieograniczonego zniknął ustanowiony w ustawie PZP prymat przetargu nieograniczonego, co dla wielu zamawiających było swoistego rodzaju usprawiedliwieniem, a także rozwiązaniem w myśl zasady: „jak nie wiem, w jakim trybie mam udzielić zamówienia publicznego, to zrobię przetarg nieograniczony i będzie dobrze”. Oczywiście to swoistego rodzaju uproszczenie, ale niechęć zamawiających do innych trybów udzielania zamówienia niż przetarg nieograniczony potwierdzają statystyki prowadzone przez Urząd Zamówień Publicznych.
W nowym PZP brak jest odpowiednika art. 10 ust. 1 PZP, który ustanawiał ustawowy prymat przetargu nieograniczonego oraz ograniczonego. Chcę wierzyć, że świadomy ustawodawca tym samym daje sygnał do szerszego stosowania szeroko pojętych procedur negocjacyjnych wszczynanych publicznym ogłoszeniem. Wracając jednak do pytania, ustawodawca zmienił systemowo rolę przetargu nieograniczonego i przewidział go dla zamówień, których wartość jest równa progom unijnym lub je przekracza. Dla zamówień o wartości poniżej progu unijnego będzie miał zastosowanie tryb podstawowy i to w trzech wariantach, w zależności od decyzji podjętej przez zamawiającego, co oznacza zasadniczą zmianę dla zamawiających i konieczność przygotowania tzw. nowego otwarcia w zamówieniach publicznych.
Zamawiający jeszcze przed samym wszczęciem postępowania wykonuje czynności poprzedzające, które mają charakter wewnątrzorganizacyjny i mają zasadniczy wpływ na wybór trybu postępowania ze wszystkimi jego konsekwencjami. Podkreślić także należy, że ustawowo zamawiający zobowiązany jest do wykonania analizy potrzeb i wymagań, która bezpośrednio rzutuje na efektywność ekonomiczno-społeczną danego zamówienia. Można powiedzieć, że samo wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego to czynność techniczna, która inicjuje rozpoczęcie procesu zakupowego.
21.12.2021
Piotr Pieprzyca
29.11.2021
Martyna Lubieniecka
17.11.2021
Grzegorz Soluch
Zapisz się do newslettera i zagwarantuj sobie dostęp do najnowszych informacji i promocyjnych ofert
Trwa ładowanie...
Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej